lördag 4 juli 2009

En kacklande frukost

Något förvånad kan man läsa att det tydligen går att födda upp kycklingar från köpta hönsägg. I varje fall om de är ekologiska och kommer från Ica. Men var nu inte äcklade över det, det krävs att ägget får vila i 22 grader. Så har man dem i kylskåpet utvecklas inte embryot till höna.(!!!) Tja, jag tror nog jag inte ska äta så mycket ägg i sommar. Det är ju så varmt. Det skulle inte förvåna mig om jag tog ett ägg och knäckte det så skulle en lite dunboll komma fram. Och då har jag inte pannan på spisen utan den är säkert smutsig och så saknar jag smör, och sen....Ja ni ser, lugnast utan hönsägg. Läs även andra bloggares åsikter om , , Dagens Nyheter- Testa 1 månad för 19:-

2 kommentarer:

Pilla sa...

Ha ha, det skulle vara något hemma hos oss en morgon. Vilket väsen. Djurskyddsförening hade tillkallats fortare än kvickt och kycklingen fått bo i vardagsrummet. Aldrig mer hade vi ätit något som innehåller ägg.

Anonym sa...

Det krävs betydligt mer än 22 grader för att ett befruktat ägg ska kunna utvecklas. Inte ens mitt i högsommarvärmen finns det alltså någon risk för ett dunigt ägg.